torsdag 22. juli 2010

Sara og Gunnar på plass i Uganda

Da er begge HAMU-representanter vel framme i Kampala. Gunnar har jo vært den som har reist mest til Uganda for HAMU, mens undertegnede ikke har vært i landet før. Førsteinntrykket er positivt- kjøp av visum og kjøring til hotellet gikk glatt som bare det. Veiene er mye bedre enn jeg er vant til fra India og Nepal, men jeg bør kanskje ha vært her mer enn noen timer før jeg uttaler meg for skråsikkert om hvordan ting egentlig er. Det å få visum gikk kjempekjapt - de trengte ikke en gang bilde, noe som var bra siden jeg hadde glemt å ta med passfoto. Litt typisk siden jeg brukte en hel dag i Vijayawada (India) i fjor på å ordne passfoto til visumsøknad. Det endte med at den faste fotografen til Samskar tok oppdraget - og fotoshoppet til den store gullmedalje slik at jeg skulle ta meg godt ut. På flyet var jeg omgitt av en hel gjeng Jesusvenner som tydeligvis hadde en misjon. Alle hadde identiske t-skjorter med bibelsitat. I tillegg hadde jeg en nonne rett over midtgangen, så det er tydelig at Uganda ikke er det mest sekulære reisemålet en kan peile seg ut. Det er African Union-møte her denne uka med alle afrikanske presidenter og statsministre. Gadaffi kommer visstnok imorgen og han alene har booket halvparten av alle luksushotellene i Kampala. Mine kilder (to turistguider som satt på fra flyplassen) hevder at han alltid har et følge på 200 presoner med seg. Det er ihvert fall tydelig at ingen av dem bor på mitt hotell. Skjønner ikke hvorfor - her er det jo fint, komplett med luguber bar med danskebåtstemning og alt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar