tirsdag 11. september 2012

Talentshow i Kampala

Skrevet av Sara

Min første hele dag i Kampala (søndag) sov jeg lenge (ankom hotellet 00:45, etter å ha vært på reisefot i over tolv timer, så det syns jeg at jeg kunne unne meg). Med lenge mener jeg til klokka 9 lokal tid. Var ute av hotellet klokka ti og tilbrakte først er par timer med å rusle rundt i gatene og prøve å orientere meg samt finne et sted hvor jeg kunne få tak i lokal valuta. Siden det var søndag var de fleste vesklingsbyråene stengt, men på den annen side var det lite trafikk i gatene og relativt behagelig å rusle rundt. KLokka tolv ankom jeg Obrigatto Social Club hvor HALEA (Humanist Association for Leadership, Empowerment and Accountability) holdt et talentshow som hadde vært i gang et par timer allerede. Dette inngår i deres prosjekt som er sponset av HAMU, og siden styringsgruppas første reakasjon til planene om talentshow var heller skeptisk var det ok å få se med egne øyne hva det innebar. Talentshowet bestod for det meste av synging, både egenkomponerte låter og coverlåter, og flere av deltakerne framførte 2-3 sanger når de først var i gang. Noen sang på engelsk, men de fleste sang på enten Luganda eller morsmålet sitt. Innimellom konkurransebidragene bidro team HALEA med sanger og sketsjer om å holde byen ren, hvor viktig det er å gå på skole, verdensfred og kjærlighet (Humanist Love). I tillegg var det en del tradisjonell dans. Det var først litt glissent med tilskuere, men etter kirketid tok det seg opp, da ankom de fleste foreldrene. Showet ble også brukt som plattform til å lansere siste utgave av Open Talk Magazine (også en del av prosjektet), hvor hovedtema var seksuell utnyting av jenter og misbruk av makt. Alle som var til stede fikk en kopi med seg hjem. 

 
HALEAs prosjekter har som formål å engasjere tenåringer og bidra til at de får informasjon om- og mulighet til å diskutere- ting som seksualitet, graviditet, kjærlighet, ekteskap,. likestilling,voldtekt, og homofili, samt at de får utvikle evnen til refleksjon, diskusjon, og bevissthet rundt egne holdninger. Hvis det høres ut som noe litt a la humanistiske konfirmasjonskurs, så er det noe av grunnen til at vi falt for prosjektet i utgangspunktet. HALEA trekker også inn foreldre og lærere, fordi de vet at en del av temaene de tar opp er kontroversielle, og de er avhengig av at foreldre og skoler forstår hvorfor det er viktig for ungdom å sette seg inn i disse problemstillingene. Mye av begrunnelsen for prosjektet er at skolene er for eksamensrettet, og at viktige tema som ikke er en del av pensum ikke blir tatt opp fordi det ikke er tid, eller fordi de blir ansett som for tabu (som homofili).

Opprinnelig hadde vi blitt fortalt at showet skulle vare til klokka syv, men klokka fire begynte de å runde av programmet. Da hadde teamet showet på scenen i nærmere seks timer, og også tilskuerne begynte å bli slitne. Dessverre ble ikke vinneren av konkurransen annonsert, da dommerne ville bruke mer tid på å gå gjenom sine skjemaer, men alle deltakerne fikk tilbakemelding om sine prestasjoner før de ble sendt hjem. Premien for den som vinner er et utdanningsstipend. HALEA har også planer om å utgi en CD med alle sangene de hadde laget til anledningen.
Alt i alt var det en fin dag. Hvor mye av budskapet som tilskuerne får med seg under et slikt arrangement er jo uvisst, men det er ingen tvil om at veldig mange ungdommer har jobbet veldig målrettet mot dette arangementet i månedsvis, at det har skapt mye aktivitet i HALEA og at det kan bidra til at organisasjonen blir mer kjent og nå ut til fler. 
"No means no" - Gunnar fikk i oppdrag i si noen ord og er streng med gutta i salen


 
Til slutt må jeg beklage at bildene til dette innlegget blir såpass dårlige.  Jeg har ennå ikke funnet den magiske knappen som gjør at mitt kamera tar gode bilder i dempet belysning, og siden vi var under halvtak med tunge regnskyer utenfor var det ikke veldig mye naturlig lys. Hvis Gunnar har fått bedre bilder med sitt proffe kamera kan det være at vi får lagt ut noen litt finere bilder etter hvert. Bildene er også er ekstra dårlige fordi noe skjer når jeg laster dem opp til bloggen akkurat nå, antagelig pga dårlig internettforbindelse som detter ut hvert 10. minutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar