mandag 10. september 2012

Sånn bor vi - Kampala


Hotell i Kampala
Skrevet av Sara

Luksus med myggnetting utem hull!
Jeg tenkte jeg skulle starte med noen bilder fra hotellet vårt i Kampala. HAMU skal jo som kjent ikke bruke penger på luksushotell når vi reiser, og i Kampala er det en utfordring, fordi sjiktet mellom luksushoteller og backpackersteder er veldig ymse. For øyeblikket ser det ut til at vårt foretrukne hotell er Excellent Hotell, som ligger i de øverste etasjene av et heller nedslitt kjøpesenter midt i Kampala sentrum. Jeg ankom natt til søndag, og måtte da per instruks rope på sikkerhetsvakta for å få ham til å heise opp gitteret som stengte inngangen. Selv om jeg har vært i Uganda før, er hvert besøk en ny erfaring. Førsteinntrykket er at her er kulturen veldig forskjellig fra India og Nepal som var de siste landene jeg besøkte for HAMU. Her var det nemlig ingen på hotellet som leet et øyelokk når min drosjesjåfør (som hadde båret bagasjen min opp alle trappene til 6. etasje) grabbet nøkkelen og ble med helt inn på rommet. Tror faktisk ikke jeg har opplevd i noe annet land at drosjesjåføren har blitt med inn til resepsjonen en gang, og i hvert fall ikke helt inn på rommet, men her er visst sånt greit. Uansett, han satte bare fra seg bagasjen og bemerket at rommet var fint før han forsvant, så det var ikke det at det oppstod noen ubehagelige situasjoner eller noe, men jeg merket bare at Uganda skiller seg ut fra de andre landene jeg besøker.
Hotellet er for så vidt ok. Rommene er reine og ganske store, de har tepper på golvene som jeg ikke syns noe om, og det nye testamentet ligger svært synlig framme. Og - luksus! - det har skikkelig myggnetting. Bra for meg som denne gang ikke har gjort noen turforberedelser ut over å booke flybillett. Malariamedisin har jeg i hvert fall ikke brydd meg med å skaffe. Så da får vi bare satse på at myggnetting er nok til å holde malariaen unna. Ellers henger vinduene litt på skakke, det er ikke gardin på badet, så jeg håper at det er noe reflekterende belegg på vinduet som gjør at ikke halve Kampala har utsikt til meg når jeg dusjer. Det er jo fint med panoramautsikt fra dusjen, men det hadde vært ok å vite at denne bare gikk en vei. Restauranten er også under oppussing, i det hele tatt lever hotellet ikke opp til hvordan de presenterer seg på nettet, men de har i hvert fall en ok terasse hvor vi kan spise freokost og se på trafikken utenfor. 


Badet mitt med improvisert gardin
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar