søndag 18. desember 2011

Mer nytt fra Brasil - Sao Paulo og BHA

Mitt første møte med Sao Paulo var denne demonstrasjonen i Avenida Paulista holdt av en gruppe vegetarianere. Til dels sterke bilder ble brukt for å sammenligne dyreliv med menneskeliv . Fikk meg til å tenke på de ekstreme bildene på røykpakkene i Brasil som viser edder og galle.



Undertegnede var tre dager i Sao Paulo i løpet av første halvdel av desember. Hensikten var å besøke Brazilian Humanist Association (BHA) som har base der. Prosjektet HAMU har støttet går ut på å kjempe for kvinners rett til abort. 

Sao Paulo har enorme juledekorasjoner



De har trappet ned sin aktivitet og det var viktig for HAMU og få mer klarhet i situasjonen.  BHA har jobbet bra og fått til mye under svært vanskelige forutsetninger i ett katolsk land som ikke synes å se problemstillingen på lik måte som de. 

Brazillian Humanist Association ledes av Geraldo Campos og Juliana Lago - to svært ressursterke og utdannende personer. De har jobbet svært bra med prosjektene de har stått bak. Problemet til BHA er at det er sørgelig lite. BHA består nemlig av to personer. Selv om de har samarbeidet med flere organisasjoner og fått til mye, så har slitasjen tatt på. Juliana Lago har vært primus motor for prosjektet. Jeg traff henne tre dager på rad. Vi hadde møter, middag, lunsj, spaserturer, inspeksjon av regnskap og det kom veldig klart frem at hun nå følte for en pust i bakken. Pause. Og at hun også følte at mye arbeid var gjort uten resultat, noe jeg sa meg uenig i. De stoppet siste del av prosjektet, en brukermanual for info og rettigheter ift abort.  Til tross for at de har flere samarbeidsorganisasjoner i sakens anledning, så har ingen tatt over det arbeidet.  BHA viste meg brukermanual de utarbeidet for at fremmedarbeidere fra Bolivia skulle kunne kjenne sine rettigheter.  Meget omfattende og bra  - et bevis på at slikt arbeid har betydning.

Sao Paulo er en kulturby. Her jazz på en fotballpub&restaurant
Juliana Lago fra BHA med, regnskap og en norsk-portugisisk ordbok




Selv om jeg absolutt ikke er enig i hennes påstand om at seks års arbeid har vært forgjeves, så forstår jeg slitasjen meget vel. Juliana Lago vil kun representere seg selv for øyeblikket. Og heller lage mat (dedikert kokk) direkte til inntekt for saken hun brenner for enn å ha ansvar for så mange rapporter, for regnskap etc.  


Undertegnede skulle bare ønske hun og Geraldo Campos kunne ha flere ressursterke personer som kunne dratt lasset sammen og spilt på hverandres ressurser.  Kanskje frem i tid.

Rått parti: Human-Etisk Forbund har over 78 000 medlemmer i ett land med ca 5 millioner innbyggere. Brazillian Humanist Association består av to personer i et land med over 190 millioner innbyggere.

Bloggen til Brazillian Humanist Action finner du her



Teatro Augusto. Et eksempel på byens kulturliv.
Her fra en bar der du så og si kan kjøpe alt du ser.


NB: Akkurat nå befinner jeg meg i Fortaleza for å besøke det andre prosjektet HAMU støtter i Brasil.


Hilsen Bjørn Torjus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar